طرحواره درمانی دو – آشنایی با طرحواره ها

وقتی طرحواره های ناکارآمد در حوزه های مختلف و در سنین پایین شکل می گیرند، باعث ایجاد اضطراب و تنشی قابل توجه می شوند. افراد برای مقابله با این تنش ها از مکانیسم های مقابله ای متفاوت استفاده می کنند که در سه دسته طبقه بندی می شوند.

  • اولین مکانیسم مقابله ای در برابر طرحواره ها تسلیم است که نشانگر اوج استیصال ما در برابر طرحواره ای ناکارآمد است. افراد دقیقا منطبق بر طرحواره های خود رفتار می کنند و در بزرگسالی خود به گونه ای رفتار می کنند که شرایط دردناک ایجاد کننده طرحواره های خود را بازآفرینی کنند. – دومین مکانیسم مقابله دربرابر طرحواره ها اجتناب است. در اینجا فرد از هر گونه موقعیتی که با طرحواره های ناکارآمد مرتبط است، می گریزد. این گریز، به شکل پاک کردن صورت مساله است، مانند کسی که در برابر طرحواره بی اعتمادی به دیگران، اساسا تمایلی به رابطه با دیگران نشان نمی دهد. بنابراین شرایطی رخ نمی دهد که در آن لازم باشد که بی اعتمادی به دیگران بروز پیدا کند. معمولا مکانیسم اجتناب با رفتارهایی چون اهمال کاری، سو مصرف مواد، پرخوری، وسواس، بی بند و باری در روابط جنسی و سرکوب هیجانات همراه است.
  • سومین مکانیسم مقابله ای در برابر طرحواره های ناکارآمد جبران است. به شکلی که فرد به شیوه معکوس با طرحواره خود رفتار می کند. مثلا فردی که طرحواره بی اعتمادی دارد، به شیوه جبرانی و به شکل ساده لوحانه به دیگران اعتماد می کند.
    انتخاب مکانیسم های مقابله، معمولا در سنین پایین و به شکل ناخوداگاه رخ می دهد. البته گاهی افراد در گذر زمان ممکن است در برابر یک طرحواره خاص، سبک های مقابله ای متفاوتی پیش بگیرند.
    هر سه سبک بالا، به جای تضعیف طرحواره ها باعث تقویت و تداوم آنها و اغلب ایجاد مشکلات دیگر برای فرد می شوند و به همین دلیل ناکارآمد هستند. شیوه مقابله کارآمد و بهبود دهنده طرحواره ها، متناسب با شرایط کنونی و واقعی است که منجر به ایجاد مشکلات جدید نمی شود.
https://www.youtube.com/watch?v=EhJykKzTJDA

دانلود ویدئو

مطالب مرتبط

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *